torsdag 9 oktober 2014

Läslogg - en kort sammanfattning

Utifrån Gunilla Molloys text "Läsloggar - en introduktion" så har jag valt ut och skrivit en kort sammanfattning. Vill du läsa texten i sin helhet så hittar du den på Läs- och skrivportalen. /Margita

Loggbok

Loggbok, översättning från engelskans learning log. Loggbok ger associationer till en resa. Elevens, eller vår, bildningsresa. Den kan vara språkutvecklande, undersökande, reflekterande, ge kunskap om det egna lärandet, gör eleverna delaktiga i den egna lärprocessen och kan få dem att se en progression i sitt eget lärande. Läsloggen skrivs för sin egen skull, men tankarna utifrån den delas med andra. Ger en hög elevaktivitet och får fler än de “naturligt” pratsamma att våga uttrycka sig. Kan användas av alla åldrar och är en beforskad och beprövad metod. Den ska inte bli bedömd men kan användas och vara en hjälp i en formativ bedömning av vår undervisning.

För att det ska funka att genomföra med elever så bör vi som lärare ha provat innan. Läsloggen kan vara digital eller analog. Ta en skrivbok och dela sidan i två spalter (eller uppslaget) A-del och B-del. På A-delen skrivs ett citat ner som jag sen kommenterar i B-delen (det kan vara något du ej förstår, håller med, är knäppt. B-delen kallas även för “Citat-tanke”. Din loggbok används sedan som underlag till det kollegiala samtalet i både moment B och D i samtliga av modelens åtta delar.

Att föra läslogg kommer att vara ett genomgående moment för hela utprövningen av Läslyftet. I den tredje delen kommer fokus att vara på läsloggar men vi kommer också att använda denna metod när vi har vår egna träffar på onsdagar och fredagar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar